Ek werk vir twee gemeenskapskoerante op die Limpopo platteland - tegnies 'n "witte" en 'n "swarte", maar ons mag mos eiglik nie so daarna verwys nie. Gladnie klein nie, hoor - so 7000 oplaag vir die witte en 3000 vir die ander ene. Yslike verspreidingsgebied, met tussen 45 000 en 48 000 lesers. Is oorspronklik aangestel as vertaler en proefleser, maar het later my ingewurm en ontpop (ek's eintlik 'n moerse introvert) as verslaggewer, fotograaf, koerier en whatever nog opkom. Sal later meer daaroor vertel. Nietemin. Soos voorheen genoem, probeer ek altyd my issues wegskryf. Die stuk hieronder is een van daardie probeerslae. Nogals gepubliseer ok gewees in ons einste koerant. En alles daarin is ware insidente. Wat o.a. ook gebeur het is dat ek, in die uitvoering van my pligte, verlede jaar in Maartmaand deur ons burgemeester aangerand is. Kortom, ek is deur 'n m**d gem**r!! Hier kom dit... Hard of sag, of sommer net mens? Joernaliste is anders as ander mense, sal ons familie en vriende jou vinnig vertel.
Nuuskierig, aanhoudend, hardekoejawel, net duskant weird, is maar ’n paar van die eienskappe wat ons al toegedig is.
Ons ontken dit nie, dis oorwegend die waarheid.Die res van die wêreld se mening van verslaggewers is ook nie juis positief nie. Almal het al mediabeelde gesien van meedoënlose, pyn-in-die-dinges joernaliste wat mikrofone in mense se gesigte druk en almal gelyk vrae uitskreeu.
Toegegee, ons verknogtheid aan koerante en nuus — trouens, énige inligting — oorskry waarskynlik die “normale” grense van nuuskierigheid.
Wat vir ander mense nuttelose inligting of net ’n sousige skinderstorie is, is vir ons waarskynlik nuus, ’n moontlike onderwerp vir bietjie ondersoekende joernalistiek of dan ten minste net iets om in die agterkop te bêre, om eendag weer op te diep.
Die meeste van ons vrek oor ons taal, en kan dit uitstekend praat en skryf as ons wil. Gewoonlik verkies ons egter om dit effens te mix. Sommer net, vir geen spesifieke rede nie.
Ons kan ons nietemin heerlik verkneukel in iemand anders se raakvat-woorde, of ons verluister aan iemand wat wéét hoe om ’n storie te vertel. Ons hou van nuwe woorde uitvind, en rondspeel met alliterasie en dubbelsinnige woorde. En stoutes ook, natuurlik.
Kortom, ons floréér op woorde.
Woorde van ’n meester soos Ingrid Jonker se "Ek is die hond wat op die strande draf / en dom-allenig teen die aandwind blaf. / Ek is die seevoël wat verhongerd dwaal / en dooie nagte opdis as 'n maal" kan ons maklik ’n traan laat pink van pure mooigeit.
Insgelyks kan ons lag dat die trane rol as Nataniël beskryf hoe iemand inmekaarsak “soos ’n opvou-tuinstoel”. Of vir die deurmekaarspul terwyl Jan Spies se profeet met ’n blik kondensmelk van sy Habakuk-naam probeer ontslae raak.
Ons is helaas ook geneig om maklik van die punt af te dwaal, soos wat nou hier besig is om te gebeur.
Welke punt is... joernaliste is ook ménse.
Ons het ook privaatlewens, met kinders en huise en honde. Ons verduur dieselfde nitty-gritty goedjies wat deel is van elke mens se lewe.
Dis egter selde ’n maklike taak om ons twee “lewens” geskei te hou. Joernaliswees het nie ’n switchie wat jy smiddae vyfuur kan afskakel saam met jou laptop nie. Allermins.
Op pad huistoe sal ’n groepie mense wat op die sypaadjie saamdrom, ’n jong knaap wat oop-en-toe die straat afhol, of selfs net ’n rondloperhond wat aan “iets” staan en ruik, vir ons potensiële nuussituasies wees en ons by voorbaat laat remtrap.
Enige gesoute joernalis se oë en ore dwaal mos maar altyd, op soek na ’n rokie wat ‘n vuurtjie kan wees wat nuus kan word.
En ja, soms gebeur dit dat jou koerantkop en jou gewonemens-kop met ’n slag bots. Jy kan eintlik maar sê kop-aan-kop.
Soos wanneer jy ’n protesaksie dophou en foto’s neem, en ’n invloedryke persoon jou voor ander mense aanrand en verneder, terwyl jy maar eintlik net besig is om jou werk doen. Dan wonder jy of jou passie vir jou werk nie dalk heel misplaas is nie.
Of jy staan magteloos en toekyk hoe iemand se huis afbrand terwyl hulle nie tuis is nie, en jy vryf hulle verslae hond se kop en wonder hoe enige joernalis hierdie storie geskryf kan kry.
Jy gaan neem ’n foto van ‘n tweejarige dogtertjie wat ontvoer is en ná twee weke teruggevind is. Sy glimlag breed vir die foto (danksy die koerant-tannie se swieties) maar klou verbete aan haar ma se flenterhemp vas. Dan wonder jy of jy regtig wíl deel wees van ’n wêreld waar mense mekaar se kinders steel.
Van onderhoude met mense wat geliefdes aan die dood afgestaan het praat ons nie eens nie. Jy vra al die nodige vrae so simpatiek as moontlik, voel vreemd indringerig in hulle smart, oorwonder tussenin jou eie sterflikheid. Jy wens die tyd om.
Terug by die kantoor sukkel jy om die storie te skryf sodat dit ’n koerant-storie is wat net feite bevat. Jou gewonemens-kop wil-wil gaan draai by die mens-kant van die storie, veral as jy na die foto’s kyk wat jy geneem het.
Gelukkig skop ondervinding en professionaliteit in, en jy skryf die storie soos dit ’n goeie joernalis betaam — met elke “na bewering” en “luidens” op sy plek. Al delete jy uiteindelik amper meer as wat jy skryf.
Jy voel trots op die eindproduk as jy dit finaal weer deurlees. Ook maar goed dat joernaliste sulke harde mense is, dink jy.
’n Softie sou dit nooit gemaak het nie...
Comments